Cirno.pl - Najsilsza polska strona o Touhou

Czy wiesz, że w tym miejscu pojawiały się ciekawostki?

1.Wstęp

Jest to poradnik do gry Touhou 7 Perfect Cherry Blossom, w którym omówię: podstawową mechanikę gry, opcje strzału oraz przekażę kilka porad.

2.Podstwy

Perfect Cherry jest jedną z łatwiejszych części Touhou i dobrze nadaje się dla początkujących, jednak mechanika gry jest nieco bardziej skomplikowana niż by się mogło wydawać.

Postaram się to przybliżyć poniżej.

2.1.Strzelanie

W tej części Touhou siła strzału wzrasta wraz ze wzrostem power lvla. Moc strzału zwiększa się po osiągnięciu progów: 8, 16, 32, 48, 64, 80, 96, 128(MAX), po osiągnięciu maksymalnego poziomu power wszystkie pociski na ekranie zamieniają się w punkty bonusowe. Również osiągnięcie maksymalnego poziomu powoduje możliwość zebrania przedmiotów poprzez wlecenie do PoC.

2.2.Bomby

W Perfect Cherry Blossom, bomby posiadają osobny pasek wskazujący ich ilość(max 8), a ich stan resetuje się do wartości początkowej po każdej śmierci. Ilość podstawowych bomb jest zależna od wybranej postaci(Reimu 3, Marisa 2, Sakuya 4)natomiast dodatkowe bomby można zebrać po wypadnięciu jej z przeciwnika lub po zebraniu dodatkowego życia posiadajac już maksymalne 8.

Użycie bomby powoduje automatyczne zebranie wszystkich przedmiotów oraz zamianę pocisków w punkty bonusowe.

Również po trafieniu przez pocisk możemy uratować swoje życie używajac deathbomby, czas na jej użycie jest zależny od wybranej postaci(0.1s dla Sakuyi, 0.133s dla Marisy oraz 0.25s dla Reimu).

2.3.Życia

Zdobycie dodatkowego życia wymaga od nas zebrania odpowiedniej ilości point itemów, podczas normalnej gry są to progi: 50, 125, 200, 300, 450, 800 oraz każdych kolejnych 200 point itemów, natomiast podczas poziomów Extra oraz Phantasm są to progi: 200. 500 oraz 800 point itemów.

Dodatkowe życie również wypadnie nam po pokonaniu midbossa stage3 oraz stage5, natomiast na poziomach extra po pokonaniu pierwszej karty bossa. Maksymalnie możemy posiadać 8żyć, a każde następne jest zamieniane na bombę.

2.4.Znajdźki

W tej części z przeciwników wypadają następujące przedmioty:

Power item – zwiększa on nasz wskaźnik power o 1 lub 8.

Point item – zwiększa on nasz wynik według wartości podanej w lewym dolnym rogu, zebranie odpowiedniej ich ilości nagradza nas dodatkowym życiem. Zebranie go poniżej PoC lub bez trwania Bordera spowoduje sporą stratę wartości.

Cherry – są to punkty bonusowe służące do aktywowania Bordera za każde 50000.

Życia oraz Bomby -  zebranie ich powoduje dodanie odpowiedniego bonusu.

3.Opcje strzału

W tej części mamy do dyspozycji 3 dziewczynki posiadające po 2 opcje strzału które znacznie się od siebie różnią. Dodatkowo każda opcja posiada różne bomby dla unfocus oraz focus.

3.1.Reimu Hakurei

Najwolniejsza prędkość ruchu.

Najwolniejsze poruszanie się na focusie.

Posiada 3 podstawowe bomby.

Posiada najmniejszy hitbox.

Dodatkowy czas na użycie bomby po trafieniu.

Traci 100,000 lub 50% punktów Cherry po śmierci, w zależności co jest korzystniejsze dla gracza.

3.1a Naprowadzane Amulety

Podstawowa opcja z naprowadzanymi amuletami, średnia do scoringu ale dość dobrze sprawdzająca się w survivalu.

Bomba na unfocus: "Fantasy Seal -Spread-"

Naprowadzana bomba zadająca niewielkie obrażenia, nic szczególnego.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 19,95%

Bomba na focus: "Fantasy Seal -Concentrate-"

Podobna do bomby na focusie tylko zadająca nieco większe obrażenia.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 21,75%

3.1b Igiełki

Silna opcja ze skupionym strzałem, dobra do survivalu i bardzo dobra do scoringu z uwagi na bardzo dobrą kontrolę zdobywania Cherry oraz najniższe kary za użycie bomby.

Bomba na unfocus: "Evil-Sealing Circle"

Bomba obejmująca zasięgiem cały ekran zadaje niezbyt wysokie obrażenia jeśli przeciwnik nie jest w środku krzyża, jednak doskonale nadaje się do zbierania Cherry.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 16,8%

Bomba na focus: "Duplex Barrier"

Amulet amulet który długo trwa i zadające wysokie obrażenia jeśli przeciwnik jest w jego zasięgu, nadaje się do opóźnienia aktywacji bordera np. na początku stage4 lub do zbierania Cherry na początku poziomów extra.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 16,625%

3.2.Marisa Kirisame

Największa prędkość ruchu.

Średnia prędkość poruszania się na focusie.

Posiada 2 podstawowe bomby.

Posiada niższy PoC.

Traci 100,000 lub 50% punktów Cherry po śmierci, w zależności co jest korzystniejsze dla gracza.

3.2a Choinki

Wygodna opcja skupiona strzelająca choinkami, średnia w scoringu z uwagi na kary z bomb oraz sposób w jaki działają, jednak kontrola cherry jest wygodniejsza niż opcją B. Jest to opcja nie wybaczająca błędów w scoringu.

Bomba na unfocus: "Stardust Reverie"

Tworzy rozchodzący się pierścień gwiazd który na chwilę się zatrzymuje, jeśli będziemy dokładni możemy to wykorzystać do zdobycia dodatkowych gwiazdek cherry lub można podlecieć blisko Bossa by zadać więcej obrażeń.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 30%

Bomba na focusie: "Milky Way"

Bomba skierowana do przodu zadająca niewielkie obrażenia, raczej nienadająca się do scoringu.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 32,5%

3.2b Lasery

Jest opcja pozostwiająca na chwilę laser podczas strzału, niezbyt dobra w survivalu oprócz najsilniejszych bomb i ciężka w scoringu z uwagi na ciężkie kontrolowanie Cherry oraz ogromne kary za użycie bomb.

Bomba na unfocus: "Non-Directional Laser"

Potrójny laser mający w zasięgu cały ekran, jest to najsilniejsza bomba jeśli ustawimy się na przeciwniku.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 34,5%

Bomba na focusie: "Master Spark"

Wielki laser obejmujący prawie cały ekran i zadający duże obrażenia, jednak ilość cherry staje się mocno ograniczona.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 40,8%

3.3.Sakuya Izayoi

Najwyższa prędkość ruchu.

Najszybsze poruszanie się na focusie.

Posiada 4 podstawowe bomby.

Największy graze-box.

Traci 60,000 lub 33% punktów Cherry po śmierci, w zależności co jest korzystniejsze dla gracza.

3.3a Noże naprowadzane

Dobra w survivalu z uwagi na naprowadzane noże, jednak beznadziejna w scoringu przez brak kontroli nad Cherry oraz najwolniejsze jego zdobywanie.

Bomba na unfocusie: "Indiscriminate"

Bomba czyszcząca prawie cały ekran lub zadająca duże obrażenia jeśli jesteśmy bardzo blisko Bossa. Dmg zależy od tego ile noży trafi w przeciwnika.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 28%

Bomba na focusie: "Killer Doll"

Naprowadzana bomba zadająca średnie obrażenia dobra do survivalu.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 28,75%

3.3b Noże nakierowywane

Możliwość sterowania strzałem, dobrze zbalansowane zdobywanie Cherry, ruch postaci oraz działanie bomb sprawia, że jest to jedna z najlepszych opcji pod scoring, jednak wymaga wprawy. W survivalu natomiast sprawdza się równie dobrze z uwagi na spore obrażenia oraz sposób działania bomb.

Bomba na unfocusie: "Perfect Square"

Bomba nie zadająca obrażeń, zatrzymuje czas i powoduje pojawianie się dodatkowych pocisków przy niektórych wzorach, trwa dość długo i nadaje się do manipulowania Cherry.

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 25,6%

Bomba na focusie: "Private Square"

Podobna do bomby na focusie jednak tworzy kwadrat podążający za postacią i zadający znikome obrażenia oraz usuwający pociski. Przy gęstych wzorach lepsza do zdobywania Cherry przez możliwość usunięcia pocisków i zapobiegnięciu w ten sposób osiągniecia limitu (opener Yuyuko pozwala zdobyć nawet kilakdziesiąt milionów punktów więcej).

Kara za użycie: Cherry value zmniejszone o 28,5%

4.Scoring

Tym terminem określa się grę dla jak najwyższego wyniku punktowego w celu otrzymania wysokiego miejsca na jakiejś liście wyników, konkursie, bądź w celu zwykłego pochwalenia się czy zmierzenia swoich umiejętności. Ogólnie rzecz biorąc, w grze na punkty zaryzykowanie na trudnych atakach w celu otrzymania ich sporej ilości, bądź strategiczne zużycie bomb / żyć/borderów by zyskać ich jak najwięcej są ważniejsze, aniżeli przeżycie za wszelką cenę. O ile samo strzelanie do wrogów daje nam nieznaczne punkty, tak inne czynniki są niepomiernie bardziej ważne. Poniżej podaję sposoby na podciągnięcie naszego wyniku w górę.

4.1 Point of Collect

Point of Collect jest to obszar w górnej części ekranu powyżej którego wszystkie point itemy są automatycznie przyciągne przez postać jeśli posiadamy pełny power lub gramy na poziomie extra/phantasm i mają wartość zależną od pierwszej wartości wskaźnika Cherry.

Podczas aktywacji bordera występuje podobny efekt z tym, że point itemy przyciągane są również poza PoC oraz przyjmują drugą wartość wskaźnika Cherry.

Łapanie point itemów poniżej PoC powoduje obniżenie ich wartości o kilkadziesiąt procent.

4.2 Graze

Ominięcie pocisku w obszarze grazeboxa zwiększa wskaźnik graze o 1 oraz wpływa na premie punktowe, każdy pocisk można wygrazować tylko raz(nie dotyczy to laserów które można grazować wielokrotnie).

W tej części wpływa on na bonus przyznawany po zakończeniu każdego poziomu:

50 * ilość grazu * mnożnik poziomu trudności. Maksymalnie 4999990

Graze również odgrywa ważną rolę w przypadku łapania kart zaklęć przeciwników, im więcej grazujesz tym większy jest bonus za złapanie karty, na niektórych atakach może on wynieść ponad 20milionów punktów, a podczas kart Yuyuko nawet ponad 80milionów.

4.3 Point items

Tym mianem określa się niewielkie, niebieskie kwadraty wypuszczane przez wrogów. Zbiera się je wyłącznie w celu uzyskania wyższego wyniku punktowego. Zebrane na maksymalnej wysokości, przez Point of Collection (linię na górnej części ekranu, po której przekroczeniu są przyciągane), bądź przez wypełnienie wskaźnika dają maksymalną wartość, określoną przez obecną wartość cherry value.

Zebranie point itemów poniżej PoC skutkuje drastycznym spadkiem ich wartości nawet do 1/5 u dołu ekranu.

Podstawowa wartość point itemów przedstawiona jest w poniższej tabeli.

Poziom trudności Wartość początkowa* Wartość Cherry max
Easy/Normal 50,000 200,000
Hard 50,000 250,000
Lunatic 50,000 300,000
Extra 200,000 400,000
Phantasm 300,000 400,000

*minimalna wartość point itemów powyżej PoC wynosi 50,000.

Wartość Cherry max można podnosić podczas bordera.

4.4 Cherry Items

Płatki wiśni zwiększające wskaźnik Cherry/Cherry+ o 1000+(100*ilość złapanych kart), jeśli nie mamy wypełnionego wskaźnika Cherry to są warte 0 punktów, inaczej są warte 50000 punktów powyżej PoC, a ich wartość maleje poza nim.

Po zakończeniu ataków Bossa stage6, Bossów poziomów Extra i Phantasm pociski są zamieniane w płatki wiśni warte 100punktów Cherry/Cherry+ i dodają tyle punktów co małe gwiazdki.

Gwiazdki powstałe po anulowaniu pocisków(skończenie ataku przeciwników, zdobycie pełnego poziomu power) są natomiast warte 300 punktów + 10 za każde 40graze.

Natomiast gwiazdki uzyskane z użyciem bomby są warte dokładnie 100punktów.

Gwiazdki są również warte 20 Cherry/Cherry+ oraz 5 Cherry/Cherry+ jeśli zostały uzyskane za pomocą bomby.

4.5 Karty zaklęć

Pokonanie najtrudniejszych ataków bossów to jest kart zaklęć (specjalnych, trudniejszych wzorów, podczas których zmienia się tło) mieszcząc się w limicie czasu, oraz bez zginięcia czy użycia bomby daje nam bonus punktowy. Jest to tak zwane łapanie kart zaklęć (spell card capture). Bonus zwiększa się na kolejnych planszach / wyższych poziomach trudności, zaś stopniowo zmniejsza się podczas trwania karty.

Wartość początkowa spellcardów:

Karta midbossa Stage 1 2,000,000
Lingering Cold (Easy/Normal) 2,200,000
Inne karty 1 bossa 2,400,000
Karty na Stage 2 2,600,000
Karty na Stage 3 3,000,000
Karty na Stage 4 3,500,000
Karty na Stage 5 4,000,000
Większość kart na Stage 6 5,000,000
Resurrection Butterfly 3,000,000*
Extra Stage karty midbossa 6,000,000
Karty Ran z wyjątkiem survivala 7,000,000
Karty Yukari z wyjątkiem survivala 8,000,000
Extra/Phantasm survival 4,000,000*

Wartość bonusu za złapaną kartę można zwiększać poprzez graze, według wzoru:

(Cherry/1500) * 20 + 2500 za każdy punkt graze podczas karty.

Natomiast szybkość spadania spell card bonus obliczana jest w następujacy sposób:

(podstawowa wartość) / (limit czasu + 10) na sekundę.

4.6 Bonusy za ukończenie plansz i gry

Za ukończenie każdej planszy przyznawany jest bonus wyliczany według wzoru:

Stage         x 1000000 (numer stage, Extra = 7, Phantasm = 8)
Point          x     50000 (point itemy zebrane na planszy)
Graze         x        500 (graze na koniec planszy, maksymalnie 9999)
CherryMax x         10 (obecna wartość CherryMax)

Po ukończeniu 6planszy oraz poziomów extra przyznawany jest również bonus za przejście gry:

 

Player  x 20,000,000   (życia w zapasie wyłączając obecne)
Bomb   x    4,000,000  (bomby w zapasie)

Mnożniki:

 

4 Initial Lives:     x 0.5
5 Initial Lives:     x 0.2
Easy Difficulty:     x 0.5
Normal Difficulty:   x 1.0
Hard Difficulty:     x 1.2
Lunatic Difficulty:  x 1.5
Extra Difficulty:    x 2.0
Phantasm Difficulty: x 2.0

4.6 Inne bonusy

Za strzelanie we wrogów również dostajemy punkty, jednak ich ilość jest dość niewielka.

Zbieranie bonusu za anulowane pociski również nieznacznie zwiększy nasze konto punktowe.

5.0 Cherry, Bordery i Scoring.

Border-aktywuje się po osiągnięciu 50000 punktów Cherry, trwa 540klatek czyli 9s, jeśli nie zostaniemy trafieni przez ten czas otrzymamy premię 10000punktów do Cherry+ oraz premię punktową zależną od Cherry. Border możemy zerwać po wciśnięciu klawisza odpowiedzialnego za bombę, powoduje to oczyszczenie ekranu z pocisków oraz zamianę ich w małe przedmioty cherry. Nie dostajemy jednak wtedy żadnych bonusów.

W tej części głównym składnikiem dobrego wyniku jest maksymalizacja wystąpień borderów w kluczowych miejscach. Jest to ważne z tego powodu, iż wartość Cherry+ wpływa na wartość point itemów których w grze jest ponad 1400 również wpływa on na podnoszenie wartości spellcardów poprzez graze. Również Cherry bonus za przetrwany border jest wyliczany na podstawie wskaźnika Cherry.

Aby zwiększyć wartość Cherry+ należy skupić się na aktywowaniu borderów w miejscach w których łatwo można wygrazować dużą ilość pocisków. Dobrym przykładem jest 2 nonspell Chen na bossie oraz streamingi na Lilly oraz po niej. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy się skupić tylko na takich miejscach. Poprostu warto mieć w nich ustawiony border. Samo przetrwanie 9s podczas bordera zwiększa wskaźnik Cherry+ o 10000 punktów.

Jak zwiększyć ilość borderów?

Przede wszystkim należy starać się strzelać na unfocus oraz kończyć ataki bossa w momencie gdy jest dużo pocisków, część ataków staje sie gęstsza wraz z upływem czasu (nonspelle Alice na midbossach) lub zawierają zmodyfikowany pattern po którymś cyklu(nonspelle Letty).

Oczywiście dobrym rozwiązaniem może się okazać przebombienie kilku gęstych spellcardów(niektóre z nich pozwalają zgarnąć 20000 punktów Cherry) szczególnie grając Sakuyą B, żeby podładować wskaźnik Cherry. Bomb penalty jest zmniejszone na poziomie Hard o 50% a na poziomie Lunatic o 75%.

Dodatkowo na swoją korzyść możemy wykorzystać fakt iż przez pierwsze kilka sekund Boss nie traci punktów życia natomiast wskaźnik Cherry nadal się ładuje.

Innym korzystny faktem jest to, że Cherry itemy zwiększają swoją wartość z każdym złapanym spellcardem o 100, oznacza to, że przy 20 złapanych spellcardach każdy Cherry item będzie wart 3000 punktów(Odpowiednio wysoka wartość pozwala przesiedzieć ostatni survival na górze ekranu i patrzeć jak bordery się zapętlają).

Ewentualnie można użyć samozabicia, żeby móc przekonwertować pociski na punkty Cherry jak w przypadku początku stage6.

6.0 Extra

Aby odblokować dodatkową planszę w Perfect Cherry Blossom musimy przejść grę jedną z opcji na poziomie Normal lub wyższym, bez używania opcji continue. Wtedy odblokuje się ona dla danej opcji. Samo Extra Stage plasuje się swoim poziomem trudności gdzieś w okolicy głównej gry na poziomie Hard, jednak z racji bycia dodatkową planszą jest znacznie bardziej schematyczne i pamięciowe - repertuar Ran składa się z wielu niezbyt trudnych kart zaklęć, na które łatwo można wyuczyć się sposobów, ale przyzwoite ogólne umiejętności w unikaniu pocisków i tak będą potrzebne. Aby przejść Extra Sage, należy ćwiczyć ją jak najwięcej, aby zapamiętać położenie wrogów i sposoby unikania danych wzorów - niegłupim pomysłem jest sprawdzenie wideo z walki na Youtube jeśli potrzebujemy pomocy przy jakimś konkretnym wzorze.

I pamiętajmy – Ran podczas swoich spell cardów nie otrzymuje obrażeń od bomb, zatem możemy ich używać tylko do oczyszczania ekranu z pocisków na nich.

7.0 Przydatne wskazówki.

1. Używaj bomb, przeważnie lepiej poświęcić swój power niż stracić życie.

2. Unikaj strzelania do Bossa podczas aktywnego bordera, skup się raczej na grazowaniu w celu zwiększenia Cherry max.

3. Strzelanie do Bossa na unfocusie jedynie skrają częścią strzału pozwala zebrać łącznie więcej Cherry niż bezpośrednim atakiem.

4. Naucz się hitboxów pocisków, wiele pocisków ma mniejszy hitbox niż wskazuje na to grafika.

Dodatkowo jeśli pocisk nie jest widoczny nie posiada on hitboxa, można to zastosować do osiągnięcia safespota.

5. Spotkanie z Bossem na Stage 4 jest zależne od wybranej opcji strzału:

Reimu trafia na Lyrica Prismriver

Marisa trafia na Lunasa Prismriver

Sakuya trafia na Merlin Prismriver

Natomiast podczas karty zaklęć na której walczymy z 3 bossami możemy zdecydować z którym spotkamy się dalej, poprzez zadanie największej liczby obrażeń temu bossowi.

6. Strzelanie podczas użytej bomby zadaje 50% obrażeń przy unfocusie oraz 25% przy focusie.

FairyChat